När ska man debutera på tävlingsplan?

Det är alltid spännande när man skaffat valp och man sitter hemma och planerar tävlingsstarter, drömmer och tränar på. Med Scream har aldrig tanken varit att tävla lydnad; planerna var att satsa all in på spåret och visst man behöver inte tävla lydnad men det är ju så förbaskat kul. Nu vet jag inte om Scream kommer starta lydnad men han kan ändå lydnasklass 1 och 2. Det är roligt att nöta, peta och pilla i detaljer. Det är roligt att lägga upp målbilder och det är förbaskat kul att tänka fina helheter. Lydnad har alltid varit den gren som jag älskar mest men jag har en sån förbannat fin lydnashund i Unik och med honom är målen att en dag kanske lyckas kvala in till SM och då är det lättare att satsa all in med en hund. Men vi får se. En lydnasetta borde ju Scream få testa iallafall. Han tycker det är så roligt.

Men när är man redo att debutera?
Ja det vet ju tyvärr bara du. När jag går ut och tävlar vill jag gärna veta att vi har en riktigt bra chans att ta 1:a priset. Visst allt kan hända på tävlingsplan för hunden för det är mycket som spelar in; dina nerver, ny miljö och bara en helt vanlig tävlingssituation. Man vill ju att hunden ska minnas hur KUL det var på tävlingsplan. Men ändå vill jag veta innan man går ut och tävlar att vi har moment som sitter bra!

När jag debutera med Unik så var vi uppe i lydnasklass 3 när han bara var 11 månader, galet hur fort det kan gå. Jag hade aldrig tävlat om inte Unik var redo. Med honom var jag ganska säker på att vi fixar första pris. Han var så mogen som valp och inget rörde han i ryggen. På hans första platsliggning på tävling så sprang en schäfer upp, den sprang runt plan medans dens matte försökte få in den och sen efter ett tag gick en springer spaniel upp. Unik han låg där så coolt och fint. Det var min vinst för den dagen. Unik låg en platsliggning med så mycket strul runtom. Han låg den tryggt och fint. Där hade vi vunnit 1:a priset. Allt därefter kom som en bonus. En riktigt fin bonus.

Hundar är ju olika och det måste man ju tänka på. Scream och Unik skiljer sig så oerhört. Dom är inte lika någonstans. Som natt och dag. Det är ju spännande också, man utvecklas själv som hundtränare. Unik är den kloka farbrorn som besitter en underbar fart medans Scream är den galna sonen man försöker få kontroll på, haha.

I förra veckan så la jag en plats med Scream med en hund han aldrig legat med förut och han låg så fint. Tryggt och lugnt. Som det ska vara. Det hade varit oerhört roligt att starta han inför en lydnasetta men då ska hans matte bara våga. Jag blir nervös bara inför tanken, haha! Men när vi ska debutera vill jag veta vi har moment som sitter. Han har fina moment nu, dom sitter bra men vi måste träna störning. Sen ska man även försöka hålla nerverna i schack. Bygga en fin relation på tävlingsplan och få allt att även sitta på tävling som man får det att sitta på träning. Det är ju tur att man kan träningstävla. Ordna inoffciella tävlingar. Försöker få ihop en sånhär vars jag bor. Så man ser lite vars man ligger.

Hur gör ni med era hundar? Hur tänker ni kring detta? När debuterar ni?

69001_289156917860813_835155759_n

12 reaktioner på ”När ska man debutera på tävlingsplan?

  1. Den hund jag har idag är min första egan hund och tanken var inte att tävla från början alls. Men så testade vi på sök och det visade sig att han var riktigt grym där. Och vill man tävla i sök, kommer ju även lydnaden in, så jag ville testa en etta innan vi tävlade appellen. Och jag trodde det skulle vara så mycket enklare än vad det var. Vi hade väl tränat halvseriöst i 2 månader och INTE i ridhus som tävlingen var i då för ett år sen…Vilket resulterade i en väldigt låg hund, och vi skrapade inte ihop många poäng den dagen. Han trivdes inte alls i ridhus.
    Men platsliggningen fick vi ändå fullpott på! Hade aldrig vågat tävlat om inte platsen satt till 100 %.Trots att en stor rottishane bredvid min hund gick upp efter en halvminut och stod över hunden bredvid hela platsen ut. Trodde hjärtat på mig skulle hoppa ut, både pga den andra hunden och av nerver. Nu om jag skulle skaffa en hund till skulle jag inte gå ut och tävla så tidigt, men samtidigt behövde jag erfarenheten av att tävla, och har gjort några tävlingar för att öka på min erfarenhet.

  2. Klart du och Scream ska tävla lydnad! Ni är ju superbra!!

    Jag kommer inte tävla förren alla moment sitter jättebra. Vill också gå in och känna att vi absolut kan ta ett 1:a pris om inget går fel 🙂

  3. Tävlar gör vi väl när allting sitter finemang, man har sådär 250 poäng på träning och prestationsångesten är släppt?! 😉

  4. Jag har min första hund nu och jag väntade alldeles för länge. Tror vi tränade och tränade i 2 år innan jag vågade anmäla oss till en tävling. Sen var jag så sjukt nervös och osäker på vad jag fick/inte fick göra etc så det gick inte bra direkt. Men kul hade vi! =)

  5. Klart ni ska ut och tävla det ser ju jättefint ut på filmerna 🙂 Quick är inte alls redo än men jag har funderat en hel del kring att tävla tidigt och tycker det finns både för och nackdelar. Jag tänker att en äldre hund kanske har lättare att hantera eventuella tråkigheter vid platsen (även om ens egen hund ligger kan det ju skapa en dålig känsla för framtiden) men det beror ju också på individ. Men ju längre man väntar ju större risk är det att man lägger för stor press på sig själv att lyckas vilket ju inte heller är bra. Det absolut viktigaste för mig är att första tävlingen ska bli en riktigt kalasrolig upplevelse för mig och hunden oavsett vilket pris man sen landar på 🙂 Sen älskar vi träningstävlingar…

  6. Jag hoppas att jag och Billy kan debutera i Lydnad 1 om fyra månader, men man ska ju försöka hitta tävlingar som passar också. Han är fem månader nu och det vore kul att komma ut och göra ett par tävlingar innan ett års dagen då de blir dax för MH och röntgen, men känns de inte rätt så kommer jag inte köra ut honom heller.

  7. Tycker ni är jätte duktiga !. Jag tävlade Lkl I ,med Yoda när han var 10 månader. Han kunde alla moment i träningen och vi fick vårat första pris. Tävlade tvåan ganska direkt och även där satt alla moment. Tanken var först att bara göra en start i tvåan, men efter som han är så ung så har jag valt att vara kvar i tvåan och ” tävlingstränat ” på tävling för att han ska vänja sig så att vi kan försöka fixa spåret på första försöket, med de är djur och allt kan hända 😉 Men ett LP II har vi fått i hop. 🙂

  8. Jag tävlar inte förrän vi har tolvor på träning i alla moment 😉 Mina tävlingsnerver klarar inte att hunden inte ”kan” ett moment. Men på tävling kan allt hända som sagt…
    Nerverna kommer sig av prestationsångesten och den skulle jag gärna vara utan och bara tävla för att det är kul. Jobbar på det 🙂

    Bönan tävlade inte förrän 2012, det tog tid innan vi hittade varandra och han var ganska sen att mogna. Ganska skönt att ha gjort de lägre klasserna nu, så om en tre, fyra år är det kanske dags igen 😉 Vi får väl se om han hinner med någon elitklass innan pensionen? 🙄

  9. När hunden är redo, matte blir aldrig det i det här hemmet 😉 Tävlar hellre 50 Agilitylopp än en lydnadsklass 😉

    Med facit i hand skulle jag nog ha debuterat Fokus när han var 2-3, då var han mogen för det 😉

  10. Jag får inte till platsen överhuvudtaget vilket innebär att jag inte går ut på tävlingsplanen… annars är vi mer än redo. Min tanke var att debutera när hunden var mogen & ”kunde” momenten- men sen strulade platsen rejält.

Lämna en kommentar